Eigen risico, eigen bijdrage en zorgtoeslag in 2023

Het verplichte eigen risico voor de basisverzekering is ook volgend jaar vastgesteld op € 385. Daarnaast kan het zijn dat u een eigen bijdrage moet betalen voor bepaalde medicijnen of behandelingen. Verder gaat de maximale zorgtoeslag in 2023 flink omhoog.

Eigen risico, ziekenhuis, ambulance, stethoscoop, hand met pen vult formulier in

Voor bepaalde zorg die wordt vergoed vanuit de basisverzekering geldt het eigen risico. In de praktijk betekent dit dat u de eerste € 385 aan zorgkosten zelf moet betalen. Denk bijvoorbeeld aan geneesmiddelen, een ziekenhuisbehandeling of behandeling door een psycholoog.

Vrijstelling eigen risico

Maar er is ook zorg die is vrijgesteld van het eigen risico. Dit geldt ondermeer voor het bezoek aan de huisarts, verloskundige zorg, de griepprik voor mensen met een hoger risico en gratis bevolkingsonderzoeken zoals bijvoorbeeld naar borstkanker.

Daarnaast kunnen zorgverzekeraars er zelf voor kiezen of ze het verplicht eigen risico deels of geheel in rekening brengen. Zo kan het bijvoorbeeld vervallen als u naar een zorgverlener gaat met wie de zorgverzekeraar een contract heeft of medicijnen gebruikt die de zorgverzekeraar adviseert.

Vrijwillig eigen risico

Maakt u weinig gebruik van zorg uit de basisverzekering? Dan is het misschien interessant om een vrijwillig eigen risico af te sluiten. Dit betekent dat u uw eigen risico van € 385 verhoogt. Dit kan in stapjes van € 100 tot een maximaal eigen risico van € 885 per jaar.

Hoe hoger uw vrijwillig eigen risico, hoe lager de premie die u betaalt voor uw basisverzekering. Zo kunt u al gauw een paar tientjes per maand besparen. Maar let op: als u toch zorg nodig heeft, kan de rekening een stuk hoger uitpakken door het hogere eigen risico.

Eigen bijdrage

Naast het eigen risico worden zorgkosten soms niet helemaal vergoed vanuit de basisverzekering. U betaalt dan een bepaald bedrag, percentage of maximaal bedrag zelf: de wettelijke eigen bijdrage. Deze wordt niet verrekend met het eigen risico.

Hoortoestellen en kunstgebitten, maar ook orthopedische schoenen en bepaalde medicijnen hebben vaak een eigen bijdrage. Sommige verzekeraars hebben vergoedingen voor de eigen bijdrage opgenomen in de aanvullende verzekering.

Zorgtoeslag

Om mensen met een lager inkomen tegemoet te komen, is er de zorgtoeslag. Die is met maximaal € 154 per maand (voor alleenstaanden) en € 265 per maand (toeslagpartners) een stuk hoger dan in 2022. U moet wel aan enkele voorwaarden voldoen om voor zorgtoeslag in aanmerking te komen. Meer hierover leest u op deze pagina van de Belastingdienst. Wilt u bereken hoe hoog uw zorgtoeslag in 2023 is? Klik dan op deze link.

Meer informatie?

Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel? Wij helpen u graag verder. Neem gerust contact met ons op.

Heeft u een vraag of wilt u persoonlijk advies?

Heeft u naar aanleiding van informatie op deze pagina een vraag of wilt u persoonlijk advies? Vul dan het onderstaande reactieformulier in of neem contact met ons op.

Wij nemen de regelgeving met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens serieus en hechten veel waarde aan de bescherming van uw privacy. Bekijk hier ons Privacy statement.

Stel ons gerust uw vraag